Якщо Вас цікавлять питання працевлаштування, будь ласка, залиште свої контакти і ми зв'яжемося з Вами та проконсультуємо БЕЗКОШТОВНО
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Рух слизькою дорогою

У важкого транспортного засобу (особливо у тягачів) на слизькій дорозі швидше виникають проблеми, ніж у легкового транспорту.

Можна згадати дві обставини, які ускладнюють рух важких транспортних засобів слизькою дорогою:

  • транспортні засоби важкі, довгі та широкі;
  • деякі дороги вузькі, звивисті й круті.

Великі транспортні засоби, проїжджаючи повз інші транспортні засоби, найчастіше повинні рухатися біля самого краю дороги. Щоб в таких випадках було збережено дійсний і стабільний курс, важливо рухатися з відповідною швидкістю, мати хороші шини й гальма.

Через повороти і круті підйоми вам в дорозі постійно доводиться вибирати відповідну швидкість і місце, щоб інші учасники дорожнього руху почувалися в безпеці. Автомобілем завжди слід керувати так, як того вимагає зчеплення з дорожнім покриттям в кожному конкретному місці.

Ковзання напівпричепа

При управлінні автопоїздом найчастіше небезпечні ситуації виникають в зв’язку з напівпричепом, і саме через нього управління на слизькій дорозі стає особливо складним.

Досвідчений водій-професіонал відразу ж помітить, що автомобіль ковзає. Ковзання напівпричепа не так легко помітити, але через деякий час, подивившись в дзеркало заднього огляду, побачите, що напівпричіп йде боком. Тому важливо кожен раз, гальмуючи на слизькій дорозі, дивитися в дзеркало заднього огляду.

Коли довгий і важкий транспортний засіб починає ковзати, створюється серйозна ситуація, що вимагає великої уваги. Знову впоратися із транспортним засобом дуже нелегко. Це може зайняти багато часу й місця на дорозі. Пам’ятайте, що краще з’їхати на автопоїзді в кювет, ніж зіткнутися з транспортом, що рухається по зустрічній смузі.

Напівпричіп особливо ковзає внаслідок наступних причин:

  • при великій швидкості;
  • на поворотах;
  • при гальмуванні;
  • на сильно засніженій дорозі;
  • при не придатних для зимового руху шинах;
  • якщо колеса правої сторони з’їхали з дороги;
  • при несправності антиблокувальної системи (АБС) гальм.

Неправильне узгодження гальм автомобіль-напівпричіп, невірне укладання вантажів і нерівне дорожнє покриття – все це може стати причиною ковзання як автомобіля, так і напівпричепа.

При управлінні тягачем з напівпричепом дуже важливо забезпечити, щоб напівпричіп добре рухався в сідлі і не заважав повороту тягача (для чого необхідно регулярно змащувати сідло). Для того щоб рух слизькою дорогою на тягачі був безпечним, необхідно заздалегідь передбачати можливі ситуації на дорозі, правильно оцінювати умови руху і стан дороги. Також важливо, щоб транспортний засіб був технічно справним. Серйозні нещастя при ковзанні причепа зазвичай відбуваються через те, що причіп зісковзує на смугу зустрічного руху. Водій зображеного на фотографії автопоїзда виявляється в складному становищі, тому що причіп ковзає на смугу зустрічного руху. Ця ситуація може закінчитися серйозним зіткненням (дивитися мал. 1).

Слизька дорога при спуску зі схилу

При спуску по довгому схилу в зимовий період більш слизьким дорожнє полотно може бути внизу схилу, а не у верхній його частині. Тому перед рухом вниз зі схилу слід:

  • уважно оцінити умови руху;
  • вирішити, чи варто надягати ланцюги;
  • вирішити, з якою швидкістю рухатися;
  • подбати про ВІЛЬНУ ДОРОГУ!

Якщо використовуєте ланцюги, слід взяти до уваги й те, де укладений вантаж.

Через покладений у передній частині важкий вантаж і потужні допоміжні гальма, що гальмують тільки провідні колеса, ці колеса можуть почати ковзати. Для того щоб це не сталося, можете надіти ланцюги на ведучі колеса (дивитися мал. 2).

Якщо вантаж покладений в кінці, можуть почати ковзати передні колеса, і з управлінням автомобіля не вдасться впоратися. Для того щоб уникнути цього, в деяких випадках потрібно надіти ланцюги на праве переднє колесо. Таке особливо властиво тягачам з напівпричепом і двохосьовим мостом.

Підйом двохосьового моста за провідну вісь ускладнює керування автомобілем на слизькій дорозі (дивитися мал. 3)

Якщо ви рухаєтеся по слизькій дорозі, більшу частину вантажу слід розміщувати в моторному транспортному засобі, оскільки це допоможе зменшити небезпеку того, що автопоїзд почне ковзати, і утворяться так звані «ножиці», крім того транспортний засіб в такому випадку буде менше ковзати.

Іноді для того щоб уникнути ковзання причепа і забезпечити достатню стабільність і гальмування при спуску зі схилу, потрібно надягати ланцюги на колеса причепа (дивитися мал. 4).

При русі слизькою дорогою робоча гальмівна система дає кращий ефект гальмування, ніж допоміжна гальмівна система, оскільки допоміжна гальмівна система гальмує тільки ведені колеса. Постійно пам’ятайте про небезпеки, які можуть виникнути в разі перегрівання гальм або припинення їх дії. Якщо ви користуєтеся ланцюгами при русі вниз по схилу з метою посилення зчеплення з дорожнім покриттям, зверніть увагу на розподіл вантажу.

ВАЖЛИВО! Не піднімайтеся і не спускайтеся схилом, якщо бачите, що там вже стоїть інший автомобіль, який застряг.

Безпека під час спуску з гори залежить від того, як ви підготувалися ПЕРЕД початком спуску. Дорога може бути настільки слизькою, що краще не починати рух, поки вона не буде посипана.

Тільки низька початкова швидкість, а також правильне використання допоміжних гальм і передач, допоможе берегти гальма, не дозволить їм перегріватися й перестати діяти.

(Мал. 1) Слизька дорога при спуску зі схилу

(Мал. 2) Коли вантаж покладений у передній частині, може знадобитися надіти ланцюги на задні колеса

(Мал. 3) На слизькій дорозі може бути складно впоратися з керуванням навантаженого тягача з двохосьовим мостом

(Мал. 4) При використанні ланцюгів поліпшується зчеплення з дорожнім покриттям і стабільність при гальмуванні.

Порядок установки універсальних ланцюгів проти ковзання

Зверніть увагу: існують ланцюги проти ковзання різних типів!

1. Покладіть ланцюги проти ковзання на землю. Переконайтеся, що немає вузлів і переплетень.

2. Розташувати ланцюги проти ковзання на колесі так, щоб замки на верхній бічній стороні ланцюга перебували у «вільному» положенні. Закріпити сторону замку під ребром зовнішнього колеса і подати назад приблизно на ¼ обороту колеса.

3. Спочатку закріпити верхній бічний ланцюг.

4. Потім вручну вкласти ланцюг на поверхні колеса, натягуючи зовнішній бічний ланцюг. Після цього закріпити замок зовнішнього бічного ланцюга.

5. Потягніть замок, закріпивши натяжний ключ в ланцюзі й повернувши його під кутом 90 °, так, щоб замок ланцюга виявився в натягнутому положенні.

6. Якщо вам потрібно натягнути дві ланки, вони повинні знаходитися паралельно одна до одної. Розташування ланцюгів проти ковзання автомобілів з ABS і ERS можуть відрізнятися. Ланцюги необхідно надягати на колеса з датчиком ABS.

Положення ланцюгів протиковзання на автосоставі.

Увага! Проїхавши 100-200 м, необхідно зупинятися і повторно натягувати ланцюги.

Підйом слизьким схилом

Взимку перед підйомом на гору дуже важливо добре оцінити дорожні умови, для того щоб транспортний засіб не зупинився на схилі з провідними колесами, що прокручуються на місці.

Ланцюги протиковзання слід надіти на колеса перед під’їздом до схилу. Одягнувши ланцюги, треба перевірити, чи добре затягнуті колісні гайки.

Є кілька можливостей не допустити прокручування ведучих колес при підйомі на гору:

  • використання ланцюгів поліпшує зчеплення коліс із дорожнім покриттям;
  • зчеплення з дорожнім покриттям підвищує розсипаний на дорозі пісок;
  • зчеплення з дорожнім покриттям покращує укладання вантажу над провідними колесами.

Якщо дорога похила, завжди надягайте ланцюги, перш за все на колесо, що стоїть вище, при цьому не забудьте надіти на себе яскравий жилет.

УВАГА!! При зупинці на слизькій дорозі колеса бувають гарячими. Не забудьте, що транспортний засіб може почати ковзати, незважаючи на те, що гальма включені!

Цілеспрямовано вибравши колію, можна уникнути найбільш слизьких місць дорожньої смуги.

Рухаючись найбільш високою можливою ​​швидкістю перед схилом, на вершині схилу потрібна менша тягова сила, і можна трохи відпустити педаль акселератора. Виберіть передачу, щоб при підйомі на гору кількість обертів була відносно високою, так як у випадку, якщо колеса почнуть прокручуватися, ви зможете трохи відпустити акселератор, і автомобіль знову почне рух до того як кількість обертів знизиться до такого рівня, що доведеться включити нижчу передачу. Якщо у автомобіля багатоосьовий міст, можна досягти більшого навантаження на осі, використовуючи підйомник осі.

Своєчасно перейшовши на більш низьку передачу (бажано на 2-гу), не знадобиться міняти передачу при підйомі на гору. При неправильному виборі передачі, можливо, доведеться зупинитися, а через це можуть виникнути ще більші проблеми. У транспортних засобах з автоматичною коробкою передач, можливо, доведеться в багатьох випадках, коли слизько, переходити на ручне управління коробкою передач.

Вибраний водієм метод залежить від ступеня крутизни схилу і від того, наскільки вузька або звивиста дорога.

При використанні механізму блокування диференціала, в разі пробуксовки колес, через нахил дороги автомобіль може почати ковзати в напрямку краю дороги. Тому намагайтеся уникнути пробуксовки колес і будьте особливо уважні на поворотах.

У разі складних умов водіння, коли на ведені колеса надіті ланцюга, особливо при підйомі на схил, механізм блокування диференціала необхідно включити в цілях забезпечення найкращого руху.

 Якщо буксує одне з провідних колес, можна за допомогою механізму блокування диференціала змусити інше провідне колесо тягнути автомобіль вперед. Включаючи його, провідні колеса не повинні рухатися або повинні обертатися з однаковою швидкістю.

Території/майданчики підприємств

Зазвичай на територіях підприємств буває більш слизько, ніж на дорогах. Так вже буває, що сніг і лід на дорогах зчищають швидше, ніж в місцевостях, де рух невеликий. Не дивуйтесь. Завжди будьте готові до того, що на автостоянці або на стоянках для відпочинку може бути слизько, незважаючи на те, що на дорогах снігу не було.